
Panorama: ‘Primark on the Rack’ 
Introduction  
 
In	
  2008,	
  Primark	
  was	
  featured	
  on	
  the	
  BBC	
  TV	
  
Panorama	
  programme:	
  ‘Primark	
  on	
  the	
  Rack’.	
  	
  
	
  
The	
  programme	
  claimed	
  to	
  show	
  three	
  young	
  
boys	
  being	
  used	
  to	
  manufacture	
  clothes	
  sold	
  
by	
   Primark.	
   Primark	
   did	
   not	
   believe	
   the	
  
footage	
  was	
  genuine,	
  and	
  complained	
  to	
  the	
  
BBC.	
  	
  	
  
	
  
In	
   2011,	
   aGer	
   three	
   years,	
   a	
   lengthy	
  
invesHgaHon	
  by	
  Primark	
  and	
  a	
   full	
   review	
  by	
  
the	
  BBC,	
   the	
  BBC	
  confirmed	
  the	
  footage	
  had	
  
been	
  faked,	
  and	
  should	
  not	
  have	
  been	
  shown	
  
on	
  TV.	
  	
  

This	
   fact	
   sheet	
  explains	
  what	
  Primark	
  had	
   to	
  
do	
  to	
  clear	
  its	
  name.	
  	
  

Our response  
 
Like	
  all	
  clothing	
  retailers,	
  Primark	
  knows	
  that	
  
sourcing	
   in	
   the	
   developing	
   world	
   is	
   difficult	
  
and	
  needs	
  constant	
  care.	
  We	
  do	
  not	
  own	
  the	
  
factories	
   that	
  make	
  our	
  products,	
  but	
  we	
  do	
  
have	
  a	
  responsibility	
  to	
  ensure	
  that	
  products	
  
are	
  made	
  in	
  good	
  working	
  condiHons,	
  and	
  the	
  
people	
  making	
  them	
  are	
  paid	
  a	
  fair	
  wage	
  and	
  
treated	
  well.	
  	
  	
  
	
  
We	
   take	
   this	
   responsibility	
   extremely	
  
seriously,	
   and	
  we	
   have	
   a	
   highly	
   experienced	
  
team	
   that	
   check	
   every	
   factory	
   before	
   we	
  
approve	
   it	
   to	
   make	
   our	
   products;	
   and	
   we	
  
work	
   with	
   experts	
   including	
   local	
   chariHes,	
  
t rade	
   un ions ,	
   o ther	
   reta i le rs ,	
   and	
  
internaHonal	
   bodies	
   such	
   as	
   the	
   ILO	
   to	
   help	
  
develop	
   programmes	
   to	
   raise	
   awareness	
   of	
  
the	
   importance	
   of	
   children’s	
   rights	
   and	
  
children’s	
  educaHon.	
  
	
  

The	
   Panorama	
   programme,	
   broadcast	
   in	
  
2008,	
  claimed	
  to	
  show	
  that	
  Primark	
  was	
  using	
  
child	
   labour	
   to	
  make	
   its	
   clothes,	
   and	
   that	
   it	
  
had	
  no	
  control	
  over	
  its	
  supply	
  chain.	
   	
   	
  It	
  used	
  
fabricated	
  (faked)	
  footage	
  of	
  three	
  boys,	
  who	
  
were	
   supposed	
   to	
   be	
   making	
   clothes	
   for	
  
Primark	
  in	
  a	
  backstreet	
  workshop.	
  	
  	
  

Page	
  1	
  



Although	
  Primark	
  believed	
  the	
  footage	
  was	
  not	
  
real,	
  and	
  complained	
  to	
  the	
  BBC,	
  the	
  BBC	
  went	
  
ahead	
  and	
  broadcast	
  the	
  programme.	
   	
  This	
  was	
  
damaging	
   to	
  Primark’s	
   reputaHon,	
  and	
  millions	
  
of	
  people	
  were	
  deceived	
  by	
  it.	
  	
  
	
  
Primark	
  complained	
  again	
  aGer	
  the	
  programme	
  
was	
   broadcast,	
   but	
   its	
   complaints	
   were	
   not	
  
taken	
   seriously.	
   It	
   decided	
   to	
   conduct	
   its	
   own	
  
invesHgaHon.	
   This	
   revealed	
   that	
   the	
   freelancer	
  
the	
   BBC	
   hired	
   for	
   Panorama	
   had	
   faked	
   the	
  
footage.	
  	
  	
  

BBC apology  
	
  
“In	
  2008,	
  we	
  broadcast	
  an	
  hour-­‐long	
  Panorama	
  
special	
   called	
   Primark:	
   On	
   the	
   Rack.	
   The	
  
programme	
   included	
   footage	
   obtained	
   in	
   a	
  
workshop	
   in	
   Bangalore,	
   India,	
   of	
   three	
   boys	
  
carrying	
  out	
  an	
  acEvity	
  described	
  as	
  “tesEng	
  the	
  
sEtching”	
  on	
  Primark	
  garments.	
  	
  
	
  
Primark	
  complained	
  about	
  the	
  programme.	
  The	
  
main	
  issue	
  it	
  raised	
  was	
  the	
  authenEcity	
  of	
  this	
  
footage.	
  
	
  
“The	
  Editorial	
   Standards	
  CommiKee	
  of	
   the	
  BBC	
  
Trust	
  concluded	
  that	
  it	
  was	
  more	
  likely	
  than	
  not	
  
that	
  the	
  footage	
  of	
  the	
  three	
  boys	
  apparently	
  

working	
   on	
   Primark	
   garments	
   was	
   not	
  
authenEc.	
   This	
   was	
   a	
   serious	
   breach	
   of	
  
editorial	
   standards	
   that	
   caused	
   unfairness	
   to	
  
Primark.	
   The	
   footage	
   should	
   not	
   have	
   been	
  
broadcast.	
  
	
  
“The	
   commiKee	
   considered	
   that	
   there	
   was	
   a	
  
strong	
  public	
   interest	
   in	
  Panorama	
  conducEng	
  
such	
   invesEgaEons.	
   However,	
   there	
   were	
  
serious	
  failings	
  in	
  the	
  making	
  of	
  this	
  ediEon	
  of	
  
the	
   programme	
   and	
   they	
   are	
   not	
   acceptable.	
  
The	
   BBC	
   Trust	
   would	
   like	
   to	
   apologise	
  
unreservedly	
  to	
  Primark	
  and	
  to	
  our	
  audiences.”	
  

He	
   had	
   bought	
   some	
   Primark	
   T-­‐shirts	
   from	
   a	
  
supplier,	
  and	
  had	
  given	
  them	
  to	
  the	
  three	
  boys	
  
in	
   a	
   backstreet	
   workshop,	
   and	
   told	
   them	
   to	
  
pretend	
   to	
   be	
   working	
   on	
   them,	
   while	
   he	
  
filmed.	
  	
  
	
  
Primark	
   went	
   back	
   to	
   the	
   BBC	
   with	
   this	
  
evidence,	
   and	
   the	
   BBC	
   agreed	
   to	
   re-­‐open	
   the	
  
invesHgaHon.	
   	
  This	
  Hme	
  the	
  case	
  was	
  reviewed	
  
by	
   the	
   BBC	
   Trust,	
   the	
   governing	
   body	
   of	
   the	
  
BBC.	
   They	
   ruled	
   that	
   the	
   footage	
   had	
   been	
  
faked,	
  and	
  issued	
  an	
  apology	
  to	
  Primark.	
  	
  

Page	
  2	
  



Primark’s statement in full  
	
  	
  
“The	
   confirmaEon	
   that	
   faked	
   material	
   was	
  
broadcast	
  by	
  Panorama	
  is	
  extraordinary.	
  
	
  	
  
“Millions	
   of	
   people	
   have	
   been	
   deceived	
   by	
  
Panorama.	
   	
   Viewers	
   who	
   watched	
   the	
  
programme,	
  shoppers	
  who	
  were	
  then	
  fed	
  the	
  
lie,	
   sourcing	
   experts	
   who	
   believed	
   the	
   lie,	
  
teachers	
   and	
   pupils	
   who	
   viewed	
   the	
  
programme	
  in	
  lessons,	
  have	
  all	
  been	
  badly	
  let	
  
down.	
  
	
  	
  
“Primark	
   welcomes	
   the	
   decision	
   of	
   the	
   BBC	
  
Trust	
   which	
   confirms	
   that	
   Panorama:	
  
“Primark	
   on	
   the	
   Rack”,	
   was	
   based	
   on	
  
fabricaEon	
   and	
   was	
   liKered	
   with	
   poor	
  
journalisEc	
   pracEces.	
   Panorama	
   simply	
   did	
  
not	
   find	
   child	
   labour	
   involved	
   in	
   the	
   Primark	
  
supply	
   chain	
   as	
   the	
   programme	
   sought	
   to	
  
suggest	
  but	
  relied	
  on	
  fabricated	
  footage	
  to	
  air	
  
a	
  programme	
  otherwise	
  based	
  on	
  prejudice.	
  	
  
	
  	
  
“Primark	
   was	
   forced	
   to	
   carry	
   out	
   its	
   own	
  
invesEgaEon	
  into	
  the	
  allegaEons	
  made	
  by	
  the	
  
programme	
   and,	
   based	
   on	
   this,	
   and	
  
staggeringly	
   based	
   on	
   evidence	
   in	
   the	
  
possession	
  of	
  the	
  BBC	
  even	
  prior	
  to	
  broadcast,	
  
Primark	
   demonstrated	
   the	
   lie	
   underpinning	
  
the	
   programme.	
   Primark	
   has	
   had	
   to	
  
persevere	
  and	
  pursue	
  the	
  maKer	
  for	
  a	
  period	
  
of	
   3	
   years.	
   	
   Only	
   now	
   aSer	
   4	
   official	
  
invesEgaEons	
   by	
   the	
   BBC	
   has	
   Primark	
   been	
  
vindicated.	
  
	
  	
  
“Primark	
   welcomes	
   the	
   BBC	
   Trust’s	
  
confirmaEon	
   that	
   it	
   was	
   quite	
   wrong	
   that	
  
Primark	
   was	
   forced	
   to	
   prove	
   its	
   innocence	
  
even	
   though	
   the	
   BBC	
   editorial	
   guidelines	
  
require	
   authenEcaEon	
   and	
   verificaEon	
   of	
  
material	
  before	
  broadcast.	
  
	
  	
  
“A	
  detailed	
  account	
  of	
  Primark’s	
  complaint	
  
and	
  the	
  acEvity	
  that	
  followed	
  is	
  set	
  out	
  
below.	
  Primark	
  has	
  consistently	
  believed	
  that	
  

Bangalore	
  was	
  false	
  for	
  a	
  number	
  of	
  reasons	
  and	
  the	
  
BBC	
  were	
  told	
  this	
  before	
  broadcast.	
  
	
  
“Although	
  today’s	
  verdict	
  concerns	
  only	
  the	
  footage	
  of	
  
the	
   3	
   boys	
   in	
   Bangalore,	
   Primark	
   notes	
   that	
   Dan	
  
McDougall,	
   the	
   journalist	
   at	
   the	
   centre	
   of	
   the	
  
programme,	
  alone	
  took	
  similar	
  footage	
  of	
  a	
  boy	
  and	
  a	
  
girl	
   in	
   a	
   refugee	
   camp,	
   film	
   also	
   broadcast	
   on	
   the	
  
programme.	
  	
  
	
  	
  
“Evidence	
  about	
  this	
  footage	
  only	
  came	
  into	
  Primark’s	
  
possession	
  at	
  the	
  end	
  of	
  this	
  process	
  and	
  the	
  company	
  
does	
  not	
  accept	
  that	
  footage	
  as	
  genuine,	
  nor	
  that	
  it	
   is	
  
evidence	
  of	
  child	
   labour	
   in	
  Primark’s	
  supply	
  chain,	
  but	
  
the	
   company	
   does	
   not	
   intend	
   to	
   pursue	
   this	
   maKer	
  
further	
   at	
   this	
   stage.	
   There	
   is	
   no	
   other	
   footage	
   of	
  
children	
  working	
  on	
  Primark	
  garments.	
  
	
  	
  
“The	
   company	
   remains	
  wholly	
   commiKed	
   to	
   ensuring	
  
that	
   its	
   customers	
   can	
   conEnue	
   to	
   shop	
   at	
   Primark	
  
confident	
  in	
  its	
  commitment	
  to	
  its	
  ethics	
  and	
  its	
  values.	
  
To	
   this	
   end	
   the	
   company	
   conEnues	
   to	
   work	
   hard	
   to	
  
improve	
   working	
   pracEces	
   among	
   its	
   suppliers	
   and	
  
these	
   steps	
   have	
   been	
   recognised	
   by	
   NGOs	
   expert	
   in	
  
the	
  field.	
  
	
  	
  
“Like	
  all	
  clothing	
  retailers,	
  Primark	
  knows	
  that	
  sourcing	
  
in	
  the	
  developing	
  world	
   is	
  difficult	
  and	
  needs	
  constant	
  
care	
   to	
   ensure	
   the	
   best	
   possible	
   working	
   condiEons.	
  	
  
But	
   this	
   film	
   was	
   a	
   deliberate	
   mischaracterisaEon	
   of	
  
Primark’s	
   business,	
   its	
   supply	
   chain,	
   and	
   its	
   ethics.	
  	
  	
  
SensaEonalising	
   these	
   issues	
   by	
   the	
   use	
   of	
   fabricated	
  
journalism	
  harms	
  the	
  very	
  people	
  whose	
  lives	
  retailers,	
  
trade	
  unions	
  and	
  NGOs	
  are	
  all	
  working	
  to	
  improve.	
  
	
  	
  
“Panorama	
  can	
  be	
  a	
  fine	
  maker	
  of	
  documentaries	
  and,	
  
at	
   its	
   best,	
   it	
   is	
   to	
   be	
   applauded,	
   but	
   the	
   programme	
  
carries	
   responsibiliEes	
   which	
   were	
   disregarded.	
   This	
  
lapse	
   was	
   compounded	
   by	
   the	
   BBC’s	
   complaints	
  
process.	
   It	
   is	
   now	
   for	
   others	
   to	
   decide	
   what	
   steps	
  
should	
  be	
  taken	
  at	
  the	
  BBC.	
  But	
  Primark	
  hopes	
  that	
  no	
  
other	
  individual	
  or	
  company	
  is	
  again	
  subjected	
  to	
  such	
  
decepEon	
  and	
  ill-­‐treatment.”	
  
	
  	
  
	
  	
  

Page	
  3	
  


